Praktijklessen

De Korenaer Helmond besteedt veel aandacht aan praktijklessen, of een leerling nu uitstroomt naar vervolgonderwijs of naar arbeid.

In alle leerjaren en leerroutes wordt sport gegeven door onze sportdocent. Daarnaast zijn er in samenwerking met JIBB regelmatig workshops die tijdens deze sportlessen worden aangeboden.

Iedere leerling krijgt in de onderbouw Algemene techniek : de basis voor alle techniekvakken op onze school. Kennismaken met materialen en technische vaardigheden: dat komt allemaal langs. Onze aanpak en methode zorgen ervoor dat iedere leerling opdrachten zelfstandig kan doen.

Ook lessen Consumptieve technieken (koken) zijn vast onderdeel van het onderbouwprogramma. Diverse technieken komen aan bod (snijden, bereiden, etc). In de onderbouw staat zelfredzaamheid centraal.

In de bovenbouw wordt de praktijk anders ingericht.

In leerjaar 3 krijgen de leerlingen VMBO leerlingen 1 blok praktijk (Algemene techniek óf Consumptieve techniek) per week en hebben zij 1 dag stage per week. In leerjaar 4 hebben de leerlingen 2 dagen stage per week en komt de praktijk te vervallen. Door de stage zijn de leerlingen toch praktisch bezig, maar leren ze ook buiten school veel nieuwe dingen. Zo leren ze werknemersvaardigheden en kunnen ze gerichter met het vak bezig zijn waar hun voorkeur ligt.

Voor de AGL leerlingen zal de invulling van de praktijk er anders uitzien, deze zal afhankelijk zijn van de fase waarin de leerling zit en de persoonlijke leerdoelen en route van de leerling.