Stage

Op de Korenaer Helmond volgen leerlingen stage. Er wordt zowel interne stage als externe stage aangeboden. Of de leerling interne of externe stage gaat lopen hangt samen met de route die de leerling volgt.

Stage wordt in al onze leerroutes opgenomen in het lesprogramma. Er wordt gewerkt aan persoonlijke leerdoelen die belangrijk zijn voor de ontwikkeling van de leerlingen richting een toekomstige werkplek. We noemen dat “Algemene werknemersvaardigheden”. Daarnaast wordt er ingestoken op de interesse van de leerling om zich te oriënteren op het beroep of de branche waarin de leerling een opleiding op het MBO wil gaan volgen of later wil gaan werken. Zodoende kan er, met de ervaringen die opgedaan worden tijdens deze stagedagen, een goede, weloverwogen keuze gemaakt worden voor een vervolgopleiding of het werk dat de leerling na de Korenaer wil gaan doen. Externe stages worden begeleid door ons eigen stagebureau.

Bij de VMBO Route is stage een vak en is een onderdeel van het lesprogramma. Leerlingen leren in leerjaar 1 al kennismaken met stage en de verschillende sectoren door o.a. snuffelsstages en groepsstages tijdens de LOB lessen. Voor iedere leerling van leerjaar 3 en leerjaar 4 is een externe stage verplicht. Mocht er een leerling (nog) niet toe zijn aan stage, wordt daar een andere route voor gevolgd.

Bij de AGL route loopt de leerling in fase 1 en 2 intern bij ons op school stage. We hebben een leerwerkmeester die met de leerling allerlei werkzaamheden in en rondom school uitvoert (denk aan groenvoorziening, catering e.d.) ook wordt er op school licht productiewerk gedaan door de leerlingen. Op deze manier leren ze werknemervaardigheden op doen en werken ze aan (persoonlijke) leerdoelen die nodig zijn om op een arbeidsplaats te kunnen functioneren. In fase 3 en 4 wordt door de leerlingen extern stage gelopen. Op deze manier worden de leerlingen gefaseerd voorbereid op een baan na het behalen van hun VSO diploma.

Bij de Entree route is stage een belangrijk onderdeel van het lesprogramma. Leerlingen lopen veel stage bij een erkend leer/werk bedrijf en leren op deze manier op hun stage niet alleen algemene werknemersvaardigheden, maar ook vakinhoudelijke en brachegerichte vaardigheden die nodig zijn voor het behalen van hun diploma. Zij sluiten hun stage zelfs af met een examen (proeve van bekwaamheid) op stage om hun vaardigheden te laten zien.